• Anasyg Personally 9 : Sweet Little Solat

    Bismillah. Dengan nama Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Assalamualaikum :) 



    Last post under label ni dekat SINI. Pasal hak follow mollow, which was like ten years ago punya entry. Kali ni, me myself personally will elaborate pasal satu isu yg SANGAT UMUM dan worldwide issue. No, ni bukan kes Lahad Datu (sekali lagi), dan bukan pasal hal2 politik dunia. Ini pasal...as the title suggest...ini hal SOLAT. :) Yup. 

    Aku pernah dengar ustazah aku ada citer kat kitorang satu kelas dulu2, pasal soalan yg diajukan oleh Imam Ghazali. *aku rasa korang pun pernah dengar

    Apakah yang paling dekat dengan kita, apakah yang paling jauh dengan kita. Apakah yang paling berat dalam dunia ni, apakah yang paling ringan dalam dunia ni. Apakah yang paling tajam dalam dunia ni dan apakah yang paling besar dalam dunia ni. :) 

    -Benda paling dekat dengan kita ialah mati
    -Benda paling jauh dengan kita ialah masa lampau
    -Benda paling berat dalam dunia ni ialah memegang amanah
    -Benda paling ringan dalam dunia ni ialah meninggalkan solat
    -Benda paling tajam dalam dunia ni ialah lidah manusia. *uuh makan dalam tu.
    -Benda paling besar dalam dunia ni ialah nafsu

    So, for this one time only (one time only k) aku bukan nak jadi ustaz atau para ilmuwan agama, tp aku nak jadikan entri ni sandaran pengajaran utk diri aku sendiri. :) 

    Pernah tak korang dapat pesanan ringkas dr mak abah korang pasal solat ni. (semua orang Islam pernah kut unless mak abah korang tak kisah pasal korang solat ke tak *SERIOUSLY NO OFFENSE!) so, aku pun termasuklah dalam kategori dpt pesanan tu. Tak kiralah masa sekolah dulu2 ke, time kat kolej ke, even sampai keje dan sampailah sekarang ni. :) 

    Dulu masa kat sekolah tak kisah sangat, sbb balik rumah mmg akan kena bebel ngan mak abah. Nas...dah solat ke belum? Tp kat sekolah pun boleh solat, sbb dorongan kengkawan yg baek2 :) muka2 alim kucing tulah yg duk bawak kita gi surau kat sekolah. Walaupun dlm surau boleh gelak2, buat lawak, dan aku pernah menjadi bahan gelak bdak2 sbb diorang dgn sengaja batalkan solat aku. *guys know wad I mean. Bila bdak2 laki kat skolah dibiarkan kat surau sekolah tu...itulah jadiknya. 

    Anyhow, time kat kolej pun sama. My abah will send this one text every Friday noon to make sure I get reminded to perform solat Jumaat. :) How sweet is my abah. 

    Time practical pun sama, mak abah akan tanya. Dah solat ke belum? Dan depa akan tau, sbb aku mmg jenis tak menipu, *pfft. So, kalau kalau tak solat lagi, diamkan aje, tak berjawab soalan mak abah tu. Then, diorang dengan 'riang ria' akan bg sedas dua-tiga das tembakan kat aku. *you guys know wad I mean kan. Pastu mulalah sesi tarik-tarik muka dgn depa. don't try this at home, cause this is so uncool. :) 

    Tp, bila lepas dah solat, then kena tanya ngan soalan camtu. 

    Mak: Nas...dah solat ke belum?
    dengan pantas dan keyakinan memenuhi dada: DAH ! DAH SOLAT DAH ! *tanda seru tu bukan simbol menengking, tapi simbol yakin :) hehe

    See? Hati akan rasa senang je, sbb tak payah nak berperang sangat dgn mak abah. Cause, my mak abah ni, selagi I tak jawab : Ye mak, orang dah solat dah. Selagi tu jugaklah diorang akan tanya. Nas...dah solat dah? Nas...dah solat dah? 

    Bila dah banyak2 kali, takdenye nak tanya camtu. Sekali dia bagi...

    Nas? makan dah dua tiga kali makan, asyik duduk depan tv tu je. Solat bukannya lama. 5 minit je. Duk depan tv tu nanti zuhur tinggal, asar tinggal. Pergilah solat dulu. (See?) tak sedapkan bunyiknya. :) 

    Faham dah maksud aku? Ini cerita aku pasal camne mak abah aku bg friendly reminder kat aku 5 kali sehari untuk solat. :) Rasa best je kalau diorang tanya, kita cepat2 jawab DAH. Pastu diorang zip mulut, tak banyak soal dah. HEBAT KAN :) 


    nah aku quote: The Power is in your hand. 

    1 comments → Anasyg Personally 9 : Sweet Little Solat

    1. salam, nice reminder as always ehehe

      abg punyer ayah ibu pon selalu juga call n msg all the time tye pasal dah solat ke x and all that... i'm glad diorg igt kan abg selalu coz makes me think, "sayang nye diorg kat aku, beruntung aku ade ibu ayah mcm ni"

      until now like u, anas, my parents still reminds me 'sedo diri ni selalu lpe bab solat klu dah sibuk bende lain ("-_-) ' hahaha okay

      stay healthy stay cute as always, have a nice day bro (^_^)V